luchtvaar-ruimtevaart-Bender-Additive-Manufacturing-

Additive Manufacturing  vereist veel minder energie en grondstoffen in vergelijking met conventionele productietechnieken. De luchtvaartindustrie is een sterk groeiende industrie voor AM toepassingen. Motoren en turbineonderdelen als ook interieurcomponenten zijn typische toepassingen. Daar komen de innovatieve voordelen het meest prominent naar voren; functionele componenten met complexe geometrieën en specifiek omschreven aerodynamische eigenschappen kunnen snel en met relatief lage kosten worden vervaardigd. Materiaalbesparing en gewichtsreductie resulteren in enorme brandstofbesparing en veel lagere CO2 emissies.
Individuele producent specifieke aanpassingen en relatief geringe seriegroottes zij eveneens goede argumenten ten faveure van AM. Daarom hebben de leidinggevende luchtvaart ondernemingen hun toekomstige strategieën gericht op de integratie van AM.

Meest gebruikte materialen:

Titanium, Aluminium, Cobalt-Chroom en RVS als metalen. Voor kunststoffen worden veelal diverse polyamides toegepast, al dan niet vlamwerend, hoge temperatuurbestendig en/of met hoge chemische resistentie.

Kostenbesparing:

aangezien onderdeel vervaardiging met AM geen hoge voorbereiding- en gereedschapskosten vergt komen de kosten alleen voort tijdens de productie van die onderdelen zelf. Ook bij kleine productieaantallen en enkele stuks draagt het niet onevenredig bij tot de productiekosten. Daar komt bij dat door functie integratie en samenvoeging van meerdere delen de assemblage aanmerkelijk vereenvoudigt wordt en de kwaliteit met sprongen vooruit gaat.

Lichtgewicht ontwerp:

slim vormgegeven lichtgewicht constructies vervaardigd door middel van AM combineert hoge sterkte met een gewichtsreductie van 40-60%. De materiaal besparing vertaald zich in hogere flexibiliteit in vormgeving en engineering. Met als resultaat, vliegtuigen verbruiken aanzienlijk minder brandstof en stoten veel minder COuit

Gereedschaploze productie:

AM technologie maakt uiterst flexibele productieplanning mogelijk. EOS e-Manufacturing technology enables maximum flexibility in production planning. Daarbij komt dat gereedschaploze productie benodigd minder energie en grondstoffen. Aangepaste ontwerpen en reservedelen kunnen gemaakt worden naar behoefte en behoeven niet op voorraad gehouden te worden. Gezien de langdurige service intervallen van vliegtuigonderdelen is dat ook een enorme kostenbesparing.